WELCOME






'WELCOME TO MY BLOG
SUASANA SENJA'

KAWAN-KAWAN

PENGIKUT TEGAR

24 November 2010

Krisis Korea

Pyongyang Ancam Lanjutkan Serangan

foto

Kepulan asap dari pulau Yeonpyeong dekat perbatasan dengan Korea Utara.

Seoul -Krisis Semenanjung Korea jauh dari reda. Korea Utara mengancam melanjutkan serangan ketenteraan terhadap Korea Selatan jika melanggar laut perbatasan yang disengketakan “hanya 0,001 milimeter”. Peringatan itu di keluarkan oleh Berita rasmi Korea Utara, Korean Central News Agency (KCNA).

Peringatan itu berikutan pengeboman Korea Utara ke pulau Yeonpyeong dekat perairan sebelah barat yang direbut. Korea Selatan mengatakan bahawa sejumlah gedung terbakar dan dua orang rakyat Korea Selatan dan 17 tentara lainnya cedera setelah Pyongyang memperingatkan Korea Selatan untuk mengakhiri latihan ketenteraan di wilayah itu. Beberapa bom artileri mendarat di pulau itu dimana didiami sekitar 1600 keluarga.

Menurut para pejabat militer Korea Selatan, Republik Demokratik Rakyat Korea (DPRK) menembakkan puluhan artileri ke pulau mereka dan di perairan lepas pantai barat semenanjung yang terbagi. Aksi itu dibalas dengan tembakan artileri oleh korea Selatan.

Menyebut serangan artileri itu “tak bisa diterima”, Seoul mengancam akan “menghukum” bekas rival perangnya dalam provokasi terbaru hari ini. Sejumlah pejabat militer Korea Selatan mengecam serangan artileri itu sebagai “sengaja” dan serangan “tak berperi kemanusiaan”.

Namun, seorang pejabat pertahanan DPRK kepada wartawan Xinhua hari ini di Pyognyang dalam sebuah wawancara melalui telefon bahwa dirinya tak tahu apa-apa soal penembakan.

Menurut para pejabat di Seoul, militer Korea Selatan saat ini sudah dalam keadaan siaga tinggi. Juga dilaporkan mereka sudah menempatkan jet-jet tempur ke kawasan Laut Kuning dalam upaya pencegahan serangan lebih lanjut atas provokasi dari Utara.

ape la nak jadi dengan diorang ini semua.
lepas 1, satu lagi perang, gaduh-gaduh..ish3...
bila la dunia ini nak aman ek.

esok, lusa, atau tulak?...
buat senjata power-power nak tindas negara lain.

america pulak jadi petualang nya...
dia memang suka negara lain ni kucar kacir.
abis negara arab dia kucar-kacirkan.

diorang pun celah sebagai pasukan pengaman la konon.
walhal dia yang bunuh ramai orang.


sekian

2 comments:

Lelaki Ini said...

wah
menakutkan jewk!

MOHD ZAKI said...

asyik bergaduh aje dunia ini...ish3